Česky
Nabízíme
Správa ICT
Infrastruktura

Infrastruktura

jan.kubes, aktualizováno: 31.07.2014

Aktivní prvky jsou vlastně serverové zařízení, které umožňují propojování jednotlivých IT prostředků prostřednictvím počítačové sítě. Podle toho, zda se jedná o síť lokální či rozsáhlou se někdy používá označení LAN a WAN. Doporučujeme rozdělit počítačovou síť na část vnitřní (vnitřní síť je plně pod správou zákazníka) a vnější (veřejná síť nebo neznámé prostředí - jedná se poskytnutí konektivity prostřednictvím dalšího subjektu či fenomenální síť Internet).

Vzhledem k široké problematice různých typů aktivních prvků a navazující bezpečnosti doporučujeme soustředit se na takové aktivní prvky, které budou pod Vaší úplnou správou nebo pod správou poskytovatele vnější konektivity (typicky propojování více lokalit pomocí privátní sítě poskytovatele). V praxi se pak realizují nákupní činnosti v oblasti vnitřní sítě z důvodu potřeby vysoké flexibility. Propojování lokalit mezi sebou či napojení na Internet není častou změnou a nákupní proces se dá vymezit jen na oblast služby o poskytnutí spojení (dostupnost v SLA, kapacita).

Z našich zkušeností nemá smysl stanovovat SLA parametry, když nejsou podmíněny sankcemi. Stanovujte vždy reálné hodnoty SLA parametrů jinak nezískáte důvěru dodavatele a tedy možnost řešení drobností navíc (vždy se najde potřeba drobných předem neidentifikovaných drobností).

Pokud se omezíme na prvky pod úplnou správou zákazníka, doporučujeme plánovat jejich dobu životnosti na délku cca 5 let. U některých jednodušších zařízení se pak někdy volí kratší doba životního cyklu pro jejich jednoduchost a rychlou morální zastaralost.

Z našich zkušeností je vhodné definovat technický standard vždy na vybraný typ nasazení aktivního prvku podobně jako u serverů. 
Poplatnost definice technického standardu vyplývá z logiky potřeb klienta. Přesto se v prostředí serverů hodně standardizovala délka nasazení aktivních prvků v délce 5 let. Na tuto dobu platnosti výrobci nabízí i optimalizovanou podporu ve smyslu výrobních řad a záručních dob, servisních služeb a případné garance obměny za novou vývojovou řadu serveru výrobce.

Pro definici technického standardu, který slouží jako zadání pro naplnění nákupního standardu, doporučujeme uvažovat v následujících kategoriích.

HW

Vlastní problematika HW se v principu člení v rámci technické specifikace na část:

  • TYP definice typu zálohování (LTO/DLT/AIT apod.),
  • PROTOKOL typy síťových protokolů,
  • PORT typ a počet síťových připojení včetně požadavku napájení a výkonu,
  • CASE technické provedení (např. provedení ve formátu TOWER/RACK),
  • POWER počet napájecích zdrojů.

SW

Problematika aplikovaného SW je úzce spojena s aplikováním tzv. operačního systému, který je označován jako FIRMWARE (u CISCO produktů se jedná o IOS). Čerstvost tohoto operačního systému má přímý vliv na bezpečnost a funkcionalitu daného aktivního prvku. Zejména bezpečnostní funkce jsou dnes hodně požadované. Kromě jiného je pro výběr aktivního prvku důležitý seznam certifikovaných řešení ve vazbě na konkrétní konfiguraci či výrobní řadu aktivního prvku. Tyto certifikace vydává výrobce a zákazník je při výběru oprávněn tyto garance vyžadovat.
Požadovaný verze SW – např. konkrétní verze FIRMWARu – tyto požadavky bývají součástí požadavků na před-instalaci.
Konfigurace daného typu - instalace konkrétního nastavení SW – tento požadavek vyplývá z požadavků na bezpečnost poplatnou u zákazníka.

Služby

Z činností uvedených u HW a SW vyplývá, že předmětem dodávky zboží bývá často rozsah služeb, které podporují dostatečnou dostupnost při provozu a správě aktivního prvku v rámci životního cyklu. U jednodušších zařízení tyto služby nejsou většinou požadovány. Životní cyklus je pak nutný zohlednit v délce požadované záruční doby, v režimu a rozsahu instalačních, evidenčních či jiných služeb. Mezi typické služby patří:

  • Záruční podmínky
  • Před-instalační požadavky
  • Způsob výměny/opravy v záruční době
  • Označení HW příslušnou instalací SW
  • Testování korektního chování nainstalovaného SW
  • Zaevidování majetku.

Zálohování

Zálohování a obnova dat bývá černou můrou dnešních IT oddělení. Kromě toho, že snad každý zákazník má „nějaké“ zálohování, vlastní ověřenou obnovu dat na stávající serverové prostředky realizuje jen velice malý počet IT oddělení. Tato skutečnost vyplývá z neznalosti či nejistoty procesu zálohování a obnovy dat, dále z pohodlnosti, že dokud se nic nestalo, nic se asi ani nestane.
O to větší je pak překvapení, že zálohování probíhající např. po dobu 5-ti let je najednou k ničemu. Proto je vhodné v rámci výběru zálohování kromě vlastní dodávky a podpory provozu zálohování požadovat i služby spojené s obnovou dat a související testování tohoto procesu včetně OSTRÉ obnovy dat!
Vlastní zálohování se tedy skládá z HW, SW a doprovodných služeb, které jsou ve svém kontextu na celé dodávce nejdůležitější. Koneckonců nikomu ani tak nejde o kvalitní zálohování jako skutečně o kvalitní obnovu dat v případě některé krizové situace. Tato vlastnost se netýká běžné obnovy dat z důvodu smazání dat apod. (až 90% požadavku na obnovu dat je dána mylným uživatelským odmazáním dat a ne kolapsem HW).
Vzhledem k široké problematice různých typů zálohovacích řešeních od lokálních pásek, robotů, knihoven až po klonování praktiky standardu SNAPSHOT je další popis technického provedení zálohování omezeno na nejběžnější technologie.

Máte-li zájem o bližší informace, rádi Vám je poskytneme elektronickou formou nebo v rámci osobního setkání viz. záložka s kontaktními údaji.