Rádi bychom Vás zasvětili do problematiky Serverů kde je nutné zahrnout určitou specifičnost chování a potřeb při využívání klientem. Pokud se oprostíme od možnosti považovat lepší PC za server, je nutné zvažovat přístup k serverové problematice jako ke standardnímu PC, pokud se jedná o server založený na standardním CPU INTEL nebo AMD. Tyto servery nabízí celá řada renomovaných výrobců a lze mezi nimi najít společné znaky, které se dají částečně standardizovat. Pro ostatní výrobce CPU (např. SUN, IBM) je potřeba zvážit individuální přístup. |
Problematika serverů založených na procesorech INTEL/AMD se liší od PC a notebooků především tím, že jsou potlačeny požadavky na grafické zobrazení informací, o to větší důraz je kladen na stabilitu, robustnost, škálovatelnost a modularitu řešení. Velmi často je oddělován systém pro ukládání dat od vlastních serverů. Těmto aspektům je nutné přizpůsobit i parametry technických a nákupních standardů.
Doporučujeme v rámci práce s jednotlivými servery zvolit definici životních cyklů pro jednotlivé typy serverů. Vzhledem k požadavkům na kvalitní servis, vymahatelnosti dostupnosti provozu serveru a nižší četnost výrobních řad výrobců se v praxi ukazuje vhodnost použití tříletého životního cyklu. Tento cyklus bývá různě modifikován v závislosti na modularitě daného typu výrobku. Zpravidla však nepřesahuje životní cyklus délku 5 let, kdy hrozí ukončení výroby jednotlivých dílů, např. CPU.
Často používané délky životních cyklů typizovaných technických standardů jsou používány např. takto:
Technický standard doporučujeme definovat vždy na vybraný typ nasazení serveru a je vhodné rozlišovat používání serverů s kompaktním vlastním diskovým polem nebo server s připojeným externím diskovým polem (např. prostřednictvím NAS či SAN).
Poplatnost definice technického standardu vyplývá z logiky potřeb zákazníka. Přesto se v prostředí serverů hodně standardizovala délka nasazení serverů v délce 3 let. Na tuto dobu platnosti výrobci nabízí i optimalizovanou podporu ve smyslu záručních dob, servisních služeb a případné garance obměny za novou vývojovou řadu serveru výrobce.
V poslední době je přímo hitem používání dimenzování serverů a případných diskových polí v režimu Pay Per Use, neboli plaťte až tehdy, kdy potřebujete daný výkon/kapacitu využívat.
Na druhou stranu délka doby platnosti standardu je dána modularitou server řešení.
Za zmínku stojí dva směry vývoje serverů. Původní provedení serverů tzv. RACK OPTIMIZED je nahrazeno těmito směry:
Ukládání dat bývá řešeno vnitřním diskovým subsystémem s disky SATA/SCSI. Externí pole znamenají připojení do počítačové sítě prostřednictvím ETHERNETu (NAS pole) nebo prostřednictvím SAN (SAN pole). Rozsah daného řešení včetně dedikovaných částí (SWITCHE, NET Interface) je daný potřebami zákazníka.
Dále je nutné si uvědomit častější používání technologií DFS (Distributed File Systém), které ve spolupráci s příslušným SW mají za úkol:
Dále je nutné pamatovat na ne-přerušitelné zdroje napětí pro možnost nepřetržitého provozu serverů a diskových polí (UPS).
Vlastní problematika HW se v principu člení v rámci technické specifikace na část:
Problematika aplikovaného SW často svým zadáním představuje podklady pro požadavky popsané v HW. Výrobci serverů svými produktovými řadami často předurčují oblast nasazení serveru, pro kterou je daný typ serveru vhodný. Kromě jiného je pro výběr serveru důležitý seznam garantovaných SW ve vazbě na konkrétní konfiguraci či výrobní řadu serveru. Tyto certifikace vydává výrobce a zákazník je při výběru oprávněn tyto garance požadovat.
Požadovaný SW – např. operační systém a databáze nebo aplikační SW– tyto požadavky nebývají součástí požadavků na před-instalaci,
Specifičnost instalace SW – tato skutečnost se projeví v definici před-instalačních požadavcích (mezi typické požadavky lze zařadit uspořádání diskového subsystému, který je spojen s před-instalačními mechanismy).
Z činností uvedených u HW a SW vyplývá, že předmětem dodávky zboží bývá často rozsah služeb, které podporují dostatečnou dostupnost při provozu a správě serveru v rámci životního cyklu. Tento životní cyklus je pak nutný zohlednit v délce požadované záruční doby, v režimu a rozsahu instalačních, evidenčních či jiných služeb. Mezi typické služby patří:
Máte-li zájem o bližší informace, rádi Vám je poskytneme elektronickou formou nebo v rámci osobního setkání viz. záložka s kontaktními údaji.
Sídlo a kanceláře | |
Politických vězňů 911/8, 100 00 Praha 1 | |
Identifikační údaje | |
Ič 60487721, DIč CZ60487721 | |
Společnost je zapsána u rejstříkového soudu v Praze, oddíl C, vložka 27229 | |
Kontakty | |
Email: info@elsogroup.cz | |
Datová schránka: hwd3xpm |